JÁ, BĚŽEC – fitness

Facebook icon Twitter icon Twitter icon

Jak zhubnout

Fitness  >  Jak zhubnout

#1 Přestaňte věřit na zázraky a šarlatánství

Jeden z největších byznysů je byznys s lidskou vůlí. K tomu, abyste zhubli, určitou dávku vůle a sebezapření bezpochyby potřebujete. Navíc to nejde nikdy tak rychle, jak ja by si člověk ideálně představoval, proto máme tendenci veřit na kdejaké rychlé a „zázračné“ metody; rádi jim věříme, je to pohodlné.

Dnes jsou však lidé poměrně dobře informováni a informace je relativně snadné si dohledat, proto různí šarlatáni vymýšlejí stále sofistikovanější, rádoby „silně vědecké“ metody, jež jsou pro laika hůře prohlédnutelné. Na rozdíl od většiny lidí si však nemyslím, že když někdo na něco takového skočí, je to nutně blbec. Blbcem se pro mě stává až tehdy, když si to ani pádnými argumenty nenechá vysvětlit.

Přestaňte tedy věřit na různé „vědecké“ přístroje, prášky, hubnoucí plány podle DNA apod. Obecně platí, že čím více cizích slovíček, tím větší kravina.

#2 Nedělejte radikální změny

Hlavně nic neměňte naráz. Pokud uděláte náhlou a velkou změnu, příliš dlouho Vám to nevydrží a akorát Vás to otráví. Začněte tedy pomalu, v klidu. Stejně nic neuspěcháte.

Nezačněte hned ze začátku držet nějakou drastickou redukční dietu. Čím drastičnější, tím kratší dobu to vydržíte a až se vrátite zase ke svému obvyklému stravování, tělo si udělá o to větší zásoby, aby v případě dalšího šoku v podobě náhlé diety mělo z čeho čerpat.

Ani není nutné používat různé spalovače tuku. Pokud nejste velmi aktivní sportovec, a nevíte přesně co děláte, vůbec Vám to nepomůže.

#3 Choďte, choďte, choďte!

První takovou změnou může být více chůze. Chůze je velmi podceňovaná, přitom to je asi nejlepší cvičení; co se hubnutí týká, mnohem účinnější než jízda na kole.

Ideální je hodina denně svižnějším tempem. Samozřejmě, pokud nestíháte (i když vše je otázka priorit; s oblibou říkám, že na dojití na záchod si taky uděláte vždy čas :-)), zkuste si třeba prodloužit cestu do práce nebo z práce. Jezdíte-li autobusem, vystupte o zastávku (či dvě, tři) dříve a do práce/domů dojděte. Jako lidé jsme se odnaučili chodit, a to se taky promítlo na rozvoji civilizačních (kardiovaskulárních) chorob. Samozřejmě však, že to není pouze absencí chůze.

Ještě lepší by samozřejmě bylo běhání. Pro pálení tuků je nejlepší pomalé tempo a časově delší běh — nízká déletrvající intenzita. Velmi pomalý běh trvající alespoň 40 minut; a alespoň třikrát týdně. Případně ho můžete spojit s chůzí, chvilku běžet, chvilku jít, nebo jít a zbytek doběhnout. Ve podle Vašich možností a zkušeností. Hlavně se ze začátku neztrhat.

Co se chození do posilovny a posilování týká, to vede primárně k budování svalové hmoty, než k eliminaci tukových zásob. Nadbytečný tuk totiž ztracíte ve formě CO2 – vydýcháváte ho; a na to je nejlepší svižná chůze, běh.

#4 Neplavte

Pro mnohé zřejmě šokující, ale je to tak. I když tomu mnozí věří, plavaní není pro člověka přirozený pohyb. Tuším, že my a lidoopi jsme jediní savci, kteří se plavat musíme učit.

Co se tedy plavání týká, není obecně (krom specifických případů) vhodné pro pohybový aparát – nepřirozené pohyby v kloubech, ničení krční páteře. A pokud neplavete vyloženě tempově, tělo má tendenci se ve studené vodě obalovat tukem…

#5 Omezte pečivo a müsli

Rohlíky, housky, … Omezte je (ze začátku stačí trochu) a uvidíte, jak budete krásně hubnout. Pečivo je totiž z obilí, které obsahuje škrob, což je sacharid (složitý cukr). Zkuste převalovat sousto rohlíku v puse déle, sliny rozloží škrob na jednoduché sacharidy – cukry, a sousto zesládne.

Nadbytečné množství cukrů se v metabolismu přemění do tukových zásob. Vynechte tedy pár rohlíků a místo toho si kousněte třeba do papriky.

Tmavým pečivem to taky nevylepšíte. Jde totiž většinou o světlé pečivo obarvené karamelem, což je přepálený cukr.

Ač je müsli propagováno jako něco zdravého, jde v podstatě opět o obiloviny (oves), které obsahují velké množství sacharidů. Proto kulturisti jedí ovesné vločky, aby byli velcí.

Žádnou výhrou také nejsou různé rýžové a jiné chlebíky. I když se tváří dietně, jsou to opět sacharidy a pěkně po nich naberete.

#5 Nepijte

Mám na mysli alkohol. Obzvlášť ten tvrdý. Po tuku je to ta nejkaloričtější věc, kterou do sebe můžete dostat. Je sice hezké, že budete celý den úspěšně držet redukční dietu, ale když si pak večer dáte několik panáků, přijde veškerá snaha vniveč. Pokud si pití alkoholu nemůžete odpustit, snažte se to alespoň výrazně eliminovat.

A naopak, pijte více čisté vody. Voda je hypotonický nápoj, který dobře a kvalitně hydratuje.


Pokud dodržíte těchto několik jednoduchých zásad, určitě se přebytečného tuku (alespoň částečně) zbavíte. Hlavně se pak neděste, pokud se číslo na Vaší váze zvýší. Začnete-li totiž cvičit, ztratíte tuku, ale také naberete svaly, které jsou asi tříkrát těžší než tuková tkáň. Sledujte tedy spíš obvody trupu a končetin :-) Ať se daří.

 

Já, běžec 2015—2016.
Úvod  |  Kontakt  |  Nahoru

TOPlist